„Tak já si přinesu svoji židli.“ I s takovými reakcemi diváků se setkávají pokladní Městského divadla Zlín, když na otázku, zda jsou ještě volná místa na Splašené nůžky, kroutí zamítavě hlavou. A trvá to už skoro 11 let. V pátek 1. října bude mít věčně vyprodaný divácký hit Splašené nůžky ve Studiu Z už 250. reprízu. To se ještě žádné inscenaci v historii MDZ nepodařilo.
Splašené nůžky měly premiéru v prosinci 2010. Kdo byl na Splašených nůžkách jednou, chce jít podruhé i potřetí – snad proto, že představení je pokaždé trochu jiné a jako vrah může být označen kdokoli.
Podle režiséra Jakuba Nvoty tkví úspěch Splašených nůžek tkví v předloze Paula Pörtnera, která promyšleně pracuje s variabilitou příběhu a vtahuje diváka do dění. „Ale je to i tím, že jsme Nůžky udělali opravdu poctivě, nejen jako komedii, ale také jako detektivní příběh, a to diváky baví,“ dodal.
Pusťte si podcast Hladový Kašpárek – speciál k 250. Splašeným nůžkám!
Salón Splašené nůžky je luxusní kadeřnictví uprostřed Zlína. Vládne v něm Tony Řezníček (Gustav Řezníček), extravagantní vlasový stylista, a poměrně svérázná mladá kadeřnice Barbara Marková (Marie Vojtěchová). Jejich klientela je pestrá: obchodník se starožitnostmi Eda Lorenc (Jan Leflík), pán s vizáží stavebního dělníka Pankrác Rosický (Zdeněk Julina), dáma z vyšší společnosti Eleonora Schubertová (Helena Čermáková) či suverénní mladík Matěj Veverka (Pavel Vacek). Všechno by v poklidu plynulo dál, kdyby najednou nebyla v bytě nad kadeřnictvím zavražděna majitelka domu, klavíristka Isabela Czerna. Nikdo jiný než návštěvníci salónu ale do budovy nevešel, takže vrahem musí být někdo z nich. Kdo, o tom pokaždé rozhodují hlasováním ve druhé polovině hry sami diváci.
Zajímavosti zlínské inscenace:
Ke každoročním drobným opravám scény docházelo vždy po cca 3 letech.
Po 100. repríze se scéna komplexně revitalizovala (výměna nábytku, pantů, výměna systému rozvodu vody, výměna plakátů, zpevnění stěn a nové nátěry).
Po 150. repríze byly nutné částečné opravy kostýmů.
200. repríza si už vyžádala kostýmy úplně nové. Ty původní byly příliš opotřebované.
Nejvíc scéna "trpěla" zejména kvůli zájezdům a úpravám v jiných prostorech (Velký sál).
Nejčastěji usvědčeným vrahem je s přehledem Eda Lorenc.
Představení vidělo 41 370 diváků.