Shakespearova Bouře poprvé ve Zlíně

Magickou hru Bouře nejslavnějšího světového dramatika Williama Shakespeara, která dosud ve Zlíně uvedena nebyla, režíruje v Městském divadle Zlín jeho nový ředitel Josef Morávek v překladu Jiřího Joska.

Premiéra v komorním Studiu Z se uskuteční v úterý 18. října v 19 hodin.

Josef Morávek si přál tuto hru režírovat již mnoho let. „Jsem rád, že mě umělecký šéf Patrik Lančarič vyzval k režii právě Bouře. Tajuplné hře o podobách svobody, po které všechny postavy touží. Hře o tom, že podstatou života je neustálá proměna.“ říká před premiérou režisér.

V roli Prospera uvidí publikum Marka Příkazkého. Prosperovu dceru Mirandu hraje Milana Gorská, prince Ferdinanda Adam Kořán, oba jsou čerstvými absolventy JAMU.

Tamara Kotrbová, která vystoupí jako Ariel, říká:„Ariel je bytost magická, nadpřirozená, neviditelná. Setkat se s ním je možné jen tehdy, když v něho uvěřím já, moji kolegové a samozřejmě i diváci. Bouře je pro mě hra především o osvobozující síle odpuštění.”

Může alžbětinské divadlo oslovit současného diváka? „Každá doba a každý tvůrce hledá v Shakespearovi jiné poselství a smysl hry,“ říká dramaturg Vladimír Fekar. „Originální název – The Tempest – nemusí označovat pouze bouři, vichřici, smršť, ale v přeneseném slova smyslu také vřavu, zmatek, chaos, nepohodu, v názvu je i alchymistická dimenze hry. Za Shakespeara odrážela i rozšířenou víru v magii, vzrušení z objevů nových exotických zemí a nesouhlas s uzurpací moci,“ doplňuje dramaturg.

Shakespearovské inscenace s výrazným výkladem i scénografií mají ve Zlíně dlouhou tradici. Diváci se mohli v posledních dvaceti letech setkat s Večerem tříkrálovým, Hamletem, Králem Learem, Romeem a Julií, Kupcem benátským, Othellem či Zimní pohádkou.

„Bouři rozehráváme, vyvoláváme v komorním prostoru Studia Z. Vzniká hravé, imaginativní představení s prvky pohybového a tanečního divadla. Proto jsem sestavil tým z divadelníků s odlišnými zkušenostmi a metodami práce, ale kterým je společná otevřená pozornost pro to, co v prostoru zkušebny vzniká. Dramaturgie je doslova kolektivní. Herci se výrazně podíleli na dnešním čtení situací i motivů postav, se kterými si v pravém smyslu slova hrají, hojně používáme kouzelné slovo JAKO. Zkoušení probíhalo v tvořivé bouři a doufám, že tato energie při představeních zůstane,“ doplňuje režisér Josef Morávek.

Hana Geržová, pohybová pedagožka a choreografka o Bouři:

„Každá „bouře“ v nás nebo kolem nás je vítána. Vede-li ke svobodě, autenticitě a růstu vlastního já. Nechává naše těla proplouvat za nás a za naše pocity. Hledáme skrze ni možnosti, cesty i odpovědi. Prostor i čas je otázkou prožitku „tady a teď“.

Hrajeme si, hledáme, objevujeme, osvobozujeme se od sebe samých. To je bouře.

Pravdivost těla a pohybu je nad všechna slova. Když „tančím, pohybuji se“, má duše promlouvá. A to je vždy bouře.

Na inscenaci se všestranně podílí Igor Dostálek, herecký pedagog JAMU a herec divadla Kjógen:

„Nápady nevznikaly u stolu či ve vlaku, ale nejčastěji přímo na jevišti a zpravidla za přítomnosti celého ansámblu. Tato na společný čas i neustálou pozornost extrémně náročná metoda dokázala pěkně prověřit nervové systémy nás všech – ale odměnou byla očistná bouře kreativity, originálních řešení a osobitých pojetí… Klobouk dolů před kolegy z MDZ a velký dík za odvahu směrem k režii.“

Autor scény a kostýmů je Jaroslav Čermák, který před lety ve Studiu Z vytvořil pro inscenaci Píseň písní v režii Josefa Morávka svou první scénu, k inscenaci říká: „Naše Bouře? Úcta. Respekt.“

Hudební autorství patří Milanu Nytrovi (autor hudby a scény k inscenaci Frankenstein), který herce rozezpíval a rozehrál na různé hudební nástroje.

Diváci se tak mohou například těšit na „souboj dvou kytar“ v podání Marka Příkazkého a Adama Kořána, kteří se hudbě věnují i mimo divadelní svět.

„Pro mne je naše Bouře pokusem vystopovat, rozluštit a přenést emoce zapsané v mnohavýznamovém a tajemném textu do komorního prostředí a do současné chvíle,“ odpovídá Milan Nytra.

Vstupenky na nejbližší reprízy můžete rezervovat tady.

Další aktuality