Ve zlínském divadle se za jízdu pod vlivem alkoholu musí na terapii

V čase, kdy do platnosti přichází novela, která rizikovým řidičům jako podmínku k navrácení řidičského průkazu ukládá povinnost absolvovat terapeutický kurz, přichází Městské divadlo Zlín s aktuálně laděnou novinkou Utánképzés ittas vezetőknek aneb Rekondiční terapie pro opilé řidiče. Autorem této korektně nekorektní komedie je úspěšný maďarský autor János Háy. Pro zlínské divadlo titul objevil a nastudoval režisér Petr Štindl, který je publiku důvěrně známý z poslední doby díky inscenacím Extrabuřt, Trnky a hvězdy či Srpen v zemi indiánů. Diváci budou svědky terapie přímo v české premiéře sobotu 24. února v 19 hodin ve Velkém sále.

Máte „papíry v čistírně“? Nebo jste měli? Nebo znáte někoho, kdo musel projít procesem psychoterapie, aby mu je vrátili? A tušíte, s kým se tam hypoteticky můžete setkat? Zjistit, kdo je kdo, co se stalo, proč, kde a jak se to stalo – to vše může být zábavné, smutné i dojemné… A možná nám všem i trochu známé. Devět navzájem si cizích mužů i žen – manikérka, podnikatelka, novinářka, majitel nonstopu, mafián, správce domu, inženýr, kuchař a muž s utajenou identitou podstoupí toto setkání, vedené dvěma podivnými psycholožkami.

„Tématem není alkohol za volantem, ale důsledky tohoto přečinu, tedy jak se k tomu staví jednotliví hrdinové hry. A jestli takové kurzy dosud neexistují, mohou mít smysl. Pokud nejde opět jen o nějaké formální nařízení. Je to jistě téma ve společnosti rezonující, říká režisér Petr Štindl.

A jak hru objevil? „Nové texty mne primárně zajímají, rád je inscenuji, a když už nejsou doma, když už dobří autoři nepíšou pro divadlo, ale třeba pro film či se věnují literatuře, obracím se do zahraničí. Většina dramaturgů v českých divadlech se zaměřuje hlavně na anglosaskou či německy mluvící oblast, tak mne napadlo podívat se jinam. A zjistil jsem, že UTÁNKÉPZÉS ITTAS VEZETŐKNEK se hraje v několika maďarských divadlech,“ vysvětluje.

Dramaturgie zlínského divadla se dlouhodobě a cíleně snaží objevovat nové texty a hry. A ty pak uvádět v české premiéře. V letošní sezoně se zaměřila na Maďarsko. První premiérou sezony byla hra významného maďarského divadelníka Bély Pintéra Špína v režii Patrika Lančariče.

„V českém divadelním prostředí je maďarské drama stále poměrně neznámé a nemá ani svou výraznou inscenační tradici. Výjimku tvoří snad jen István Örkény a Zoltán Egressy. Maďarská kultura je přitom nedělitelnou součástí středoevropského kulturního prostředí a výrazně je ovlivňuje,komentuje dramaturgyně Městského divadla Zlín Katarína Kašpárková Koišová.

Terapeutický kurz se odehrává v prostředí nízkoprahového klubu: minimalisticky pojaté scéně Jána Mariánského dominuje prvek graffiti. Kostýmy pro celkem jedenáct účastníků kurzu navrhla Lucie Halgašová. Aktéry terapie jsou známé tváře zlínského uměleckého souboru: Luděk Randár, Radoslav Šopík, Radovan Král, Pavel Vacek, Marek Příkazký, Zdeněk Lambor, Marie Vojtěchová, Marta Bačíková a hostující Karolína Vlčková. V rolích psycholožek, které účastníky celou terapií provedou, se objeví Tamara Kotrbová a Eva Daňková. Všichni herci jsou po dobu představení prakticky permanentně na jevišti.

JÁNOS HÁY

* 1960 Vámosmikola

Maďarský spisovatel, dramatik, básník, malíř, ilustrátor. Založil nakladatelství Palatinus Book Publishing. Během středoškolských let se z venkova přesunul do Budapešti, kde se setkal se současnou alternativní výtvarnou a hudební kulturou, která měla na jeho pozdější tvorbu zásadní vliv. V roce 1981 začal studovat obor ruština a historie na pedagogické fakultě Univerzity v Segedínu. Tady založil i první a poslední rockovou kapelu svého života – po několika demo nahrávkách se bohužel rozpadla. Vášeň pro hudbu mu však zůstala dodnes. Po ukončení vysokoškolského studia v roce 1985 založil literární časopis Sonet oranžového srdce. Další tři léta učil na základní škole v Budapešti.

Zlomový byl pro něj rok 1989. Vzdal se pedagogické kariéry a začal pracovat jako redaktor v několika nakladatelstvích (Holnap, PestiSzalon, Palatinus). V tomto roce mu také vychází první básnická sbírka pod názvem Půjdu k tobě pěšky. Svazek představuje jeho tvorbu od roku 1976 do roku 1985. Později vydal dalších sedmnáct knih včetně románu Dzsigerdilen, který ho proslavil jako prozaika, a divadelní hry

A Gézagyerek, která ho proslavila jako dramatika. Nezanevřel však ani na výtvarné umění. Jeho kresby a malby byly několikrát publikovány, své knihy také sám ilustruje. V současnosti působí jako spisovatel na volné noze v Budapešti. Mnohé z jeho tvorby vychází z jeho rolnického původu, z raného přijetí alternativní kultury a z jeho vhledu do neduhů moderní společnosti.

Je držitelem Ceny Sándora Máraie za beletrii a Ceny Attily Józsefa za poezii.

__________________________________________________________________________

János Háy

Utánképzés ittas vezetőknek

aneb Rekondiční terapie pro opilé řidiče

režie – Petr Štindl

překlad – Renáta Deák, Petr Štindl

dramaturgie – Katarína Kašpárková Koišová

scéna – Ján Mariánský

kostýmy – Lucie Halgašová

Osoby a obsazení: 

STELLA, psycholožka – Tamara Kotrbová

ELFRIDA, psycholožka – Eva Daňková

BÓĎA, manikérka, nehtová designérka – Marie Vojtěchová

RÓZA, marketingová specialistka – Marta Bačíková

ALENA, novinářka – Karolína Vlčková, j. h.

TIBOR, majitel nonstopu – Pavel Vacek

MÁRIO, obchodník s masnými výrobky – Radovan Král

LÁĎA, správce bytů – Radoslav Šopík

ALEXANDR, projektový manažer – Luděk Randár

SAŠA, pracuje v gastronomii – Marek Příkazký

EMIL, zřejmě z ministerstva vnitra – Zdeněk Lambor

česká premiéra 24. 2. 2024 | Velký sál

Další aktuality